Bewust consumeren
met Jemma Finch

Jemma Finch x Timberland Sustainability

 

We spreken met de medeoprichter van Stories Behind Things over de stappen naar een duurzamere toekomst.

Duurzame mode is enorm belangrijk voor ons en we zijn altijd op zoek naar interessante ondernemers in de mode-industrie die daar ook mee bezig zijn. Zodra we over ‘Stories Behind Things’ hoorden, wilden we daar meer van weten. Stories Behind Things is opgericht door vriendinnen Jemma Finch en Ella Grace Denton en heeft als missie ‘vereenvoudigen, prikkelen en mensen in staat stellen bewust te leven’. De twee kwamen op dit idee dankzij hun liefde voor het snuffelen naar vintage kleding en voor het feit dat deze unieke stukken een verleden én een eigen verhaal hebben.

 

Jemma Finch x Timberland Sustainability

 

Jemma studeerde Fashion Marketing aan de universiteit van Leeds en werkte vervolgens twee jaar voor MatchesFashion.com. Toen de twee vriendinnen op een keer samen zaten in een Londense pub, beseften ze dat ze dezelfde frustraties en zorgen over de mode-industrie deelden en beiden een visie hadden die fris en vooruitstrevend was. Hun ideeën kwamen overeen en zo begonnen ze samen Stories Behind Things, een platform dat verhalen en duurzaamheid combineert. Inmiddels hebben Ella en Jemma meer dan 18.000 volgers op hun Instagram, dat vol staat met mode-, accessoire- en schoonheids- ‘edits’, evenementen, upcycle workshops en ruilfeestjes voor kleding in Londen. Ella’s achtergrond in sociale media en Jemma’s modestudie vormden de perfecte combinatie om hun zaak met een boodschap vorm te geven. 

 

Jemma Finch: Stories Behind Things wilt consumenten informeren en prikkelen om hen het gevoel te geven dat bewust leven ook voor hen mogelijk is. We houden sociale betrokkenheid in de gaten door merken eruit te lichten die pioniers zijn op dit gebied. Daarnaast houden we ruilfeestjes voor kleding in Londen, evenals upcycle workshops, discussies en fora over bewust consumeren.

 

Duurzame producten zijn ‘producten of diensten die bij iedere stap in hun levenscyclus en geminimaliseerde impact op het milieu hebben’, volgens de NSW Government Environment and Heritage. Nu het afval op onze planeet zich opstapelt, moeten consumenten beter nadenken over hun aankopen. Je kunt ervoor kiezen om te investeren in producten die langer meegaan (waardoor je zinloos weggooien voorkomen wordt) en te kopen bij bedrijven die aansluiten bij jouw eigen normen en waarden, van recyclen tot mensenrechten. Gelukkig geeft wel 73 procent van de millennials aan dat ze bereid zijn meer te betalen voor een product van een duurzaam merk, volgens Forbes.

 

Jemma Finch x Timberland Sustainability

 

Dankzij het zogeheten ‘Attenborough-effect’ beschouwt het grootste deel van de jongere generaties plastic als de ultieme vijand. Schokkende beelden van flesjes en tassen die in onze oceanen drijven en de stranden bevuilen hebben dit probleem veel zichtbaarder gemaakt. Veel bekende merken zijn bezig om hun strategieën aan te passen en hier een einde aan te maken. Wij ook. Dankzij het Timberland Second Chance-programma kun je je schoenen in speciale deponeerbakken inleveren, waarna ze naar een goed doel gestuurd worden. Tegen 2020 hopen we 100 procent gerecycled, biologisch of vernieuwbaar materiaal te kunnen gebruiken voor onze collecties.

 

Jemma Finch: Ik maakte kennis met het concept duurzaamheid dankzij mijn voorliefde voor koopjes. Het kantelpunt kwam bij mij toen ik besefte hoeveel beter ik me voelde na de jacht op een vintage kledingstuk in tweedehandswinkels, vergeleken met wanneer ik iets kocht dat geen verhaal had.

 

Bewuster consumeren heeft grote voordelen, van een positiever gevoel tot het steunen van lokale gemeenschappen. Maar zijn we wel in staat om de verleiding om nieuwe producten te kopen helemaal te weerstaan? ‘Groene mode’-ambassadeurs zoals Jemma moedigen mensen aan te gaan upcyclen in plaats van nieuwe stukken aan hun toch al uitpuilende kasten toe te voegen. Stories Behind Things houdt workshops waarin ze consumenten leren hoe ze hun oude(re) kledingstukken kunnen bewerken, van bleken tot borduren. Jemma zorgt ervoor dat haar upcycle trucs voor iedereen toepasbaar zijn, ongeacht hoeveel tijd of hoeveel ruimte in je huis je hebt. Er is heel veel water nodig om genoeg katoen te produceren voor één spijkerbroek, wat een van de redenen is waarom Jemma ons allen vraagt goed na te denken voor we weer aan het winkelen slaan.

 

Jemma Finch wearing Timberland summer sandals

 

Meer nog, interessante ontwerpers zijn momenteel ook bezig met het upcyclen van mode. Vorig jaar ging Brits ontwerper Christopher Raeburn aan de slag met iconische Timberland-kleding: na deconstructie van de kledingstukken zette hij ze opnieuw in elkaar, wat tot een nieuwe capsulecollectie met gerecycled polyester, biologisch katoen en ethisch verantwoorde materialen leidde. Die samenwerking was het bewijs dat je niets nieuws nodig hebt om er als nieuw uit te zien. 

 

Jemma Finch: Het principe van bewust consumeren is eenvoudig: neem onderbouwde, weloverwogen beslissingen over wat je koopt.

 

Deze stappen kun jij zetten om bewuster te consumeren:

  • Was je kleding op een lagere temperatuur;
  • Ga aan de slag met wat er in je kast hangt: upcyclen maar!
  • Ruil kleding met je vrienden of bezoek kledingruilfeestjes;
  • Ruim regelmatig je kast op en doneer wat je niet meer wilt aan tweedehandswinkels;
  • Vergeet niet je oude Timberlands in een van onze deponeerbakken in te leveren zodat ze gerecycled kunnen worden; 
  • Koop duurzame kleding van goede kwaliteit.

 

Jemma Finch wearing Timberland's sustainable footwear

 

Of het je nu om de planeet of je persoonlijke overtuiging gaat, het is heel belangrijk dat we allemaal na gaan denken over onze aankopen om zo stappen te zetten richting een duurzamere toekomst. Bewust consumeren betekent niet dat je winkels geheel gaat vermijden - je mag jezelf heus wel eens trakteren, daar hoef je je niet schuldig over te voelen. Het belangrijkste is dat je bij elke cent even stilstaat waar je deze precies aan uitgeeft. Koop minder en kies bewust.

 

Related content