Duurzame mode: wat betekent het eigenlijk?

sustainable-fashion-boot

 

Een verhaal over duurzame schoenen

Bij Timberland weten we het een en ander over heren- en dameslaarzen. Elk paar dat we produceren is gebouwd om lang mee te gaan en ontworpen om indruk te maken. Onze filosofie zet hoge kwaliteit, tijdloze stijl en langdurig comfort centraal, maar tegenwoordig is er nog een ander belangrijk aspect.

We weten dat de milieu-impact van de mode-industrie enorm kan zijn. Daarom werken we aan een groenere toekomst - voor ons en natuurlijk voor jou.

 

Wat is duurzame mode? 

Eenvoudig gezegd is een duurzaam kledingstuk eentje met zo min mogelijk impact op het milieu. Het draagt ​​bij aan een low-impact levensstijl. Het is een kledingstuk dat er niet alleen goed uitziet, maar je ook goed doet voelen. Zo kunnen we met z’n allen ons best doen om onze garderobe duurzamer te maken.

Onze oorspronkelijke waterdichte laarzen werden in 1953 uitgevonden. Sindsdien hebben we schoenen en kleding ontworpen voor miljoenen mensen over de hele wereld. In de afgelopen decennia is Timberland synoniem geworden voor duurzaamheid - en precies daarom willen we met de tijd meegaan.

Een echt sterk merk is niet bang is om zich los te maken van de status quo. Dit is precies waarom we ons niet enkel inzetten voor het creëren van betere producten en een groenere wereld, maar ook deel uit te maken van een positieve beweging in de mode-industrie. En daar speelt duurzaam schoeisel een rol in.

Dit zijn geen loze woorden. Bij Timberland werken we hard aan het promoten van duurzame en ethische mode op verschillende, belangrijke manieren.

 

ReBOTL: geef plastic de zak

Plastic afval is een wereldwijd probleem dat we absoluut niet kunnen negeren. Dat weten we allemaal. Dus wanneer oplossingen zich presenteren, dan moeten we er 100% voor gaan.

Sinds 2009 hebben we het equivalent van 345 miljoen plastic flessen gerecycled en er milieuvriendelijke stoffen voeringen van gemaakt voor onze producten. We gebruiken deze om ethische schoenen, laarzen, jassen, kleding, tassen en meer te maken.

Daar komt geen ondermaatse versie van ons assortiment uit voort, integendeel. Onze ReBOTL-schoenen en laarzen zijn gemaakt met ons kenmerkende, kwalitatieve vakmanschap.

Bekijk bijvoorbeeld de ReBOTL-versie van onze klassieke Timberland 6 inch-laarzen. Ze zijn stevig, degelijk en waterdicht. Ze zijn sterk genoeg om als werkkleding te dienen en stijlvol genoeg voor streetwear. Maar het mooiste is dat het laarzen zijn die een verschil maken.

ReBOTL-boot

 

Het ReBOTL-materiaal is zo effectief dat we het in bijna 450 van onze andere producten gebruiken. Maar dat is niet alles. Veel van onze items bevatten ook premium Better Leather - dat afkomstig is van een duurzame leerlooierij die de Silver-rating heeft gekregen vanwege de ecologische processen - of op verantwoorde wijze verkregen LITE-leer (Low Impact To The Environment). Waar mogelijk gebruiken we ook milieuvriendelijke materialen zoals gerecycled rubber en biologisch katoen.

 

The Second Chance Program: hergebruikt, gerecycled, heruitgevonden 

Wat gebeurt er met je schoenen wanneer je ze niet meer nodig hebt? Wat met dat paar sportschoenen onder de trap, of die motorlaarzen die stof verzamelen achter in de kast? Te vaak worden ze gewoon weggegooid, zelfs wanneer ze nog bruikbaar zijn - en dat is nu precies wat we willen veranderen.

Ons Second Chance-programma blaast afgedankte schoenen nieuw leven in - of het nu Timberland-schoenen zijn of niet. Waarom? Omdat dit zogenaamde afval nog heel wat potentieel heeft. We hebben dit initiatief voor het eerst in 2016 gelanceerd als een proefproject in Duitsland, waarbij we de lokale bevolking vroegen om hun licht gedragen schoenen in dozen te deponeren.

Negen landen en meer dan 1.700 paar schoenen later is het een programma geworden met een krachtige dubbele impact. We hebben herenlaarzen, dameslaarzen en kinderlaarzen een nieuw thuis gegeven. We hebben een nieuw leven gegeven aan bootschoenen, Chelsealaarzen, gymsneakers, knie- en enkellaarsjes. Kortom, als de schoenen nog in een goede staat zijn om gedragen te worden, krijgen ze een ​​tweede kans.

shoes-on-shelves

 

Onze partner in dit proces is Soles4Souls, dat schoenen distribueert aan degenen die dit het meest nodig hebben. Tegelijkertijd creëert Soles4Souls zo duurzame banen door hardwerkende eigenaars van kleine bedrijven te helpen bij het verkopen van gedoneerde schoenen en kleding. Dit werkt met mensen over de hele wereld - zoals Ginette in Haïti, die het geld gebruikt om haar zoon naar school te laten gaan.

Maar het gaat niet alleen om het helpen van micro-ondernemingen en het vinden van een nieuw thuis voor tweedehands schoenen. Voor elke kilo schoeisel of kleding die we ‘recirculeren’ voorkomen we dat er 3,6 kilo CO2 wordt uitgestoten, waarmee we 6.000 liter water besparen. En de kern van het hele initiatief is heel eenvoudig: we geven een nieuwe waarde aan deze schoenen.

 

Nature Needs Heroes: de kampioenen van de low-impact levensstijl

"Het werd niet altijd als cool beschouwd, maar nu zien meer mensen in dat het goed is om voor het milieu te zorgen. Dat is belangrijk – we hebben maar een aardbol.'', zegt de Londense muzikant Loyle Carner, die genomineerd werd voor een Mercury Prize en ook pleitbezorger is van onze Nature Needs Heroes-campagne. "Open je ogen. Doe dingen voor de mensen om wie je geeft."

Het is voor modemerken maar al te gemakkelijk om over duurzaamheid te praten en geen actie te ondernemen. Maar wij nemen het serieus. Daarom hebben we echte mensen - echte helden - opgeroepen om samen met ons een verschil te maken en echte verandering te creëren.

Mensen zoals Loyle Carner. Zoals Dominique Drakeford, de milieubewuste voorstander van de New Yorkse stijl. Mensen zoals fotojournalist en groene activiste Alice Aedy. En mensen zoals jij.

Ons merk is misschien begonnen met een Timberland-schoen, maar het is uitgegroeid tot iets veel groters. We geven om de wereld waarin we leven en we zijn niet bang om onze handen vuil te maken om een mooiere toekomst te creëren.

Daarom hebben we ons ertoe verbonden de komende vijf jaar 50 miljoen bomen over de hele wereld te planten. Daarom willen we meer zijn dan alleen een duurzaam schoenenmerk. En we nodigen je uit ook deel te nemen in deze beweging.

Related Content