Timberland empowert arbeiders via financiële geletterdheid



Financiële zekerheid is een essentieel onderdeel van het bestaan, maar toch maken 2,5 miljard volwassenen wereldwijd geen gebruik van formele financiële dienstverlening om te sparen of geld te lenen. De werkende armen voorzien van de juiste kennis en vaardigheden - en ze in contact brengen met financiële producten en diensten - kan hen helpen om hun geld efficiënter te beheren, te investeren in economische mogelijkheden en de risico's die verband houden met ziekte of het verlies van werkgelegenheid te beperken.

In 2003 hebben we samengewerkt met CARE International om een microfinancieringsprogrammaop te starten met een van onze grootste kledingleveranciers, The YoungOne Corporation - een kledingfabrikant met 14 fabrieken in Bangladesh. Met een eerste financiering van Timberland begonnen CARE en een lokale organisatie, MAMATA genaamd, aan een project om het leven van 24.000 arbeiders van YoungOne in de Chittagong Export Processing Zone (CEPZ) te verbeteren.

Naar aanleiding van klachten over overvallen op betaaldagen bood het programma spaarhokjes aan in de fabriek, waar de medewerkers geld konden storten en opnemen in de veiligheid van de werkplek. Daarnaast gaf het programma medewerkers toegang tot kleine leningen voor gezondheidszorg, onderwijs of inkomstengenererende activiteiten om de leefomstandigheden voor zichzelf en hun gezin te verbeteren.

Aangemoedigd door het CEPZ-programma heeft de Businesses for Social Responsibility (BSR) het HERfinance initiatief gecreëerd dat vrouwen over de hele wereld financiële autonomie geeft. Het initiatief biedt essentiële opleiding over budgettering, sparen en het gebruik van formele financiële dienstverlening en steunt op een "peer educator" model dat gebruik maakt van medewerkers, vooral vrouwen, om de opleiding te bevorderen.  Dit peer educator model heeft al resultaten geboekt voor het HERproject van BSR dat de gezondheid van vrouwen aanpakt.

"Ik heb de kracht gezien van peer mentoring", zegt Colleen Vien, Timberland's Sustainability Director. "De ontmoeting met deze moedige, toegewijde, baanbrekende vrouwen was een hoogtepunt in mijn loopbaan -een dat mij heeft geïnspireerd om meer mogelijkheden te zoeken om vrouwelijke medewerkers in onze leveringsketen te empoweren."

In de loop der jaren is het behoud en de moraal van de medewerkers bij YoungOne via ons vorige microfinancieringsprogramma toegenomen. Ondanks de aanvankelijke bezorgdheid van het management, hebben we gemerkt dat de investering van de fabriek in het welzijn van het personeel kan leiden tot een verhoogde productiviteit, hoogwaardigere producten en veerkrachtigere en betrouwbaardere leveranciers.

Bijvoorbeeld, Sultanan yasmin Kohinoor, een medewerkster van YoungOne uit een arm gezin, verloor haar ouders op jonge leeftijd, maar ze studeerde hard en baande zich een weg naar het Workers' Representation & Welfare Committee bij YoungOne. Ze schrijft dit toe aan het personeel van het CEPZ-project dat haar heeft geholpen bij de ontwikkeling van haar vaardigheden om te faciliteren en onderhandelen - waardoor ze een betere leider is geworden.

Ook, Arifa, een veldorganisator van de textielarbeidersgemeenschap, zegt: "We vinden dat we veel meer zelfvertrouwen hebben en onze toekomst beter kunnen plannen. Onze besluitvormingscapacitieten zijn verbeterd, omdat we nu een beter begrip hebben van sparen, krediet, winst en risico."